NEŠTO O DPF, FAP, SCR, KATALIZATORIMA I NJIHOVA ULOGA
Od 1990. godine, na benzinskim motorima, a od 2000 te i na dizel motorima.U zemljama Evropske unije postala je obaveza opremiti sva nova vozila katalizatorima. Ova mera, suprotno mišljenju većine, čini izduvni sistem jednim od najsavršenijih delova u sklopu motora.Budući da učinak takvog motora zavisi od preciznosti nivoa povratnog pritiska koji na motor vrši izduvni sistem. DPF ili takozvani ”FILTER ČAĐI“ (DIESEL PARTICULATE FILTER) često i pod nazivom FAP ili SCR katalizator, prilagođeni su za sva motorna vozila,radne mašine kao što su:bageri,rovokopači,dizalice i mnoge druge mašine koje imaju pogon na dizel ili benzin.
Katalizatori su filteri na vozilima sa pogonom na benzin, u kojima se tretiraju sva tri štetna izduvna gasa (CO, HC i NOx) u neškodljive gasove (CO2,H2O,N2) pri tome i prikuplaju nesagorele PM čestice.
UGRADNJU DPF FILTERA, MEĐU PRVIM PROIZVOĐAČIMA AUTOMOBILA SU PROIZVODJAČI VOZILA MARKE PEUGEOT, CITROEN I FIAT.
Proizvođači pomenutih marki vozila počeli su da sprovode usvojen zakon o zaštiti životne sredine,EURO standard (EURO standard je standard koji su sve zemlje Zapadne Evrope, odnosno Evropske Unije,propisale proizvođačima kako bi umanjili zagađenje životne okoline) ugrađujući DPF i katalizator filtere po EURO standardima. Ti standardi određuju koliko izduvni gasovi mogu da sadrže štetnih čestica u različitim uslovima korišćenja.
Za smanjenje zagađenosti koristi se DPF filter u sklopu sa katalizatorom. DPF filter je sastavni deo izduvnog sistema kod vozila sa pogonom na dizel gorivo. U toku filtriranja izduvnih gasova radi smanjenja PM zagađenih čestica čađi kao i ostalih naslaga ujedno je i kontejner za sakupljanje istih.
DPF/FAP filteri imaju svi dizel i turbo dizel motori počev od EURO 4 standarda. S obzirom da se povećava broj zagađivača postavljeni su i strožiji zakoni o zaštiti životne stredine, samim tim i viši standardi, kao što su EURO 5 i od septembra 2014 godine najnoviji EURO 6 standard. To znači da turbo dizel motori već od 2000-te pa nadalje poseduju DPF filtere.
EURO STANDARD ZAHTEVA OD PROIZVOĐAČA MOTORA ZA VOZILA SLEDEĆE KARAKTERISTIKE:
PRIKAZANO U TABELI, HRONOLOGIJA PROPISANIH IZDUVNIH EMISIJA (G/KM)
Datum primene | CO | HC | HC+NOx | NOx | PM | |
---|---|---|---|---|---|---|
DIZEL MOTORI | ||||||
EURO 3 | 01.2000. | 0,66 | - | 0,56 | 0,56 | 0,05 |
EURO 4 | 01.2005. | 0,50 | - | 0,30 | 0,30 | 0,025 |
EURO 5 | 01.2008. | 0,50 | - | 0,23 | 0,23 | 0,005 |
EURO 6 | 09.2014. | 0,50 | - | 0,17 | 0,17 | 0,005 |
BENZINSKI MOTORI | ||||||
EURO 3 | 01.2000. | 2,30 | 0,20 | - | 0,15 | - |
EURO 4 | 01.2005. | 1,00 | 0,10 | - | 0,08 | - |
EURO 5 | 01.2008. | 1,00 | 0,10 | - | 0,06 | 0,005 |
EURO 6 | 09.2014. | 1,0 | 0,10 | - | 0,17 | 0,005 |
PM – Tvrde čestice dizel sagorevanja – mere se gravimetrijskim metodama. U zavisnosti od standarda moguće je i optičko merenje prozirnosti dizel izduvnih gasova.
NOx – Nitrogen oksidi koji se sastoje od nitrijskih oksida (NO) i nitrogen deoksida (NO2).
HC – Hidrokarboni su regulisani kao totalne hidrokarbonske emisije (THC) ili kao ne-metanske hidrokarbonske emisije (NHMC). Ponekad standard može propisati maksimalnu zajedničku vrednost za THC+NMHC umesto dve pojedinačne veličine.
CO – Ugljen monoksid. Pri merenju, motor se meri u uslovima normalnih temperatura, ali je potrebno da zadovoljava uslove i pri „hladnom startu“ tj. pri startu na -7ºC.
Ova tabela je osnovica,dozvoljene vrednosti su vezane i za kubikažu motora.
Provera providnosti dizel izduvnih gasova
PM ČESTICE (PM – particulate matter). Prisustvo PM čestica u vazduhu stvaraju motorna vozila, te čestice se u većini javljaju kod dizel vozila kao produkt pirolitičkih reakcija sagorevanja goriva na visokim temperaturama pri nedostatku kiseonika i naslaga ulja na filteru
PM čestice su podeljene u tri grupe:
PM10 – grube čestice (između 2,5 i 10 μm),
PM2.5 – fine čestice (2,5-0,1 μm) i
PM0.1 – ultrafine čestice (sve čestice 0,1 μm).
Presek DPF filtera